Dyscalculia

Dyscalculia

Dyscalculiának tekintjük azokat a matematika tanulási nehézségeket, amelyek különböző intelligenciaszint mellett a matematika bármely témakörének tanulásakor rendszeresen ismétlődő eredménytelenségekben, vagy tartósan nagyon alacsony szintű teljesítményekben mutatkoznak meg. Gyakran társul olvasási zavarral (dyslexia) és írászavarral (dysgraphia). Magyarországon a jelenlegi becslések szerint a gyermek populáció 15-20%-a küzd tanulási, magatartási zavarral. Ez kb. 300-400 ezer családot érint közvetlenül.

Tünetek:

A dyscalculiás gyerekek a számolásban sokat hibáznak.

  • Előfordul, hogy a számjegyeket fordítva írják
  • Felcserélik a számokat (pl.: 73-37)
  • Számoláskor az ujjaikat mindig használják
  • Más műveleteket végeznek el (pl.: összeadás helyett kivonnak)
  • A szorzótáblát vagy nem, vagy nagyon nehezen tanulják meg
  • Időben nehezen tájékozódnak (pl.: ma, holnap, tegnapelőtt stb.)
  • A mértékegységváltást nem értik
  • Rövid ideig tudják figyelmüket összpontosítani
  • Fáradékonyak

Figyelem!

Egy tünet nem tünet, de több tünet együttes előfordulása már mindenképpen figyelmet érdemel.

A dyscalculia nem betegség, hanem részképességzavar. Ezért elsősorban speciális pedagógiai módszerekkel lehet a gyermekeknek segíteni.

A dyscalculiát kinőni nem lehet. A kezeletlen dyscalculia, a sok kudarc, sikertelenség magatartászavarhoz is vezethet, tovább rontva a gyermek teljesítményét.